Faseopdelt proces
Forandringsprocesser forløber næsten aldrig som en helt lineær proces, men skal alligevel planlægges som en faseopdelt proces. Selv om man er nået til implementeringsfasen, kan det være nødvendigt at supplere sin analyse og opstille nye konkrete mål før man går videre.
Hvad er situationen
I fasen: “Hvad er situationen”, skabes overblik over de problemer og udfordringer, som opleves i organisationen, sammenholdt med de mål, som organisationen allerede har sat sig.
Analysefasen
Som baggrund for beslutning om hvilke forandringer, der skal gennemføres eller hvad der er særligt vigtigt i f.eks. et udbud, foretages en analyse af styrker, udfordringer, muligheder og barrier for implementering af forandringen.
Analysefasen kan bestå af en foranalyse og en detailanalyse.
Resultatet af foranalysen er et katalog over udfordringer og forslag til hvordan der kan arbejdes med udfordringen. Derudover kan foranalysen pege på områder, der skal analyseres nærmere.
I detail-analysefasen udføres en mere detaljeret analyse af udvalgte områder for at få en dybere forståelse for problemer og deres årsager og potentialet for forbedringer. Detailanalysen kan både være en kvantitativ analyse og en kvalitativ analyse. Den kvantitative analyse kan eksempelvis være en økonomisk analyse af nøgletal og efterfølgende beregning af potentialet for forbedringer i eget eller eksternt regi.
Den kvalitative analyse kan f.eks. være en organisatorisk analyse, analyse af kvaliteten og opfyldelse af kvalitative mål, marked, samarbejde med interessenter mv.
DyrvigConsult anvender forskellige værktøjer til at gennemføre analyser. Se også under fanen “organisationsudvikling”.